اکانت ظرفیتی پلی‌ استیشن پلاس چیست و نحوه فعال سازی روی PS4 و PS5

خرید بازی و اشتراک پلاس در سال 1402 با قیمت های نجومی واقعا کار سختی است. با دلاری که نزدیک مرز 50 هزار تومان است، بازی‌های فیزیکی کنسولی با قیمتی بین یک الی سه میلیون به فروش می‌رسند. اما برای اینکه بتوان این هزینه‌ها را سرشکن و بازی‌های ویدیویی را با قیمتی‌ ارزان تهیه کرد، روش‌های زیادی وجود دارند. یکی از شناخته‌ شده‌ترین آن‌ها احتمالا اکانت‌ های ظرفیتی پلی‌ استیشن هستند اما این اکانت های ظرفیتی دقیقا چه معنایی دارند و چطوری تهیه شده و به فروش می‌رسند؟‌

با ما همراه باشید تا به تمام سوالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

اکانت‌ ظرفیتی چیست؟

اکانت‌ های ظرفیتی پلاس از امکان به اشتراک‌گذاری بازی‌های پلی‌ استیشن 4 و 5 نشات می‌گیرند. این اکانت‌ها غیر قانونی نیستند، البته به جز ظرفیت ۱ که به نوعی دور زدن قوانین سونی است. برای آنکه بهتر متوجه معنای این ظرفیت‌ها و تفاوت بین آن‌ها شویم، اول باید ببینیم که داستان به اشتراک‌گذاری بازی‌ها روی کنسول پلی‌ استیشن 4 و 5 چیست و چه شرایطی دارد.

در بین خانواده‌ها و دوستان نزدیک به خصوص در کشورهای خارجی بسیار پیش می‌آید که هر کسی کنسول مخصوص خودش را داشته باشد. برای مثال برادر و خواهری را تصور کنید که هر دو در اتاق‌هایشان کنسول پلی استیشنی برای گذراندن اوقات فراغت دارند. برای چنین افراد و حتی دوستان نزدیک شاید چندان منطقی نباشد که یک بازی مشخص را دو بار بخرند و اگر هر دو بخواهند همزمان بازی کنند، امکان به اشتراک‌گذاری دیسک بازی هم وجود ندارد. اما از طریق بازی‌های دیجیتالی چنین چیزی امکان‌پذیر است.

از طرفی دیگر همانطور که می‌دانید امکان استفاده یک اکانت روی چند پلی استیشن 4 و 5 نیز وجود دارد. اما می‌توان یک کنسول را به عنوان کنسول اصلی اکانت مورد نظر مشخص کرد. حالا این دو قضیه چه ارتباطی با هم دارند؟ سونی اجازه می‌دهد به همین طریق یک بازی دیجیتالی را دو نفر همزمان تجربه کنند. یک مثال کافی است تا به راحتی متوجه مکانیزم این کار شوید.

اکانت ظرفیتی ۲ و ۳ پلاس و نتورک

دو دوست خیالی به نام‌های آرش و آرمین را تصور کنید که پلی استیشن 5 روی میز تلویزیون خانه هر دو آن‌ها خاک می‌خورد و به دلیل شرایط اقتصادی نه چندان جالب، توانایی خرید بازی‌های فیزیکی روز را ندارند. آرش با خرید پلاس دلوکس از ایران گت و شارژ کردن اکانتش، بازی های جدیدی که هر دوی آن‌ها انتظارش را می‌کشیدند، به صورت دیجیتالی خریداری می‌کند. برای آنکه آرمین هم بتواند بازی را تجربه کند و هزینه صرف شده هم بین آن دو نصف شود، کافیست آرش یوزرنیم و پسورد اکانت خود را به آرمین دهد.

آرمین روی کنسول خود وارد اکانت پی اس آرش می‌شود، به تنظیمات کنسول رفته و پلی استیشن 5 خودش را به عنوان کنسول اصلی این اکانت (Primary) مشخص و تعیین می‌کند. یکی از مزیت‌های پلی استیشن 5 این است که اکانت پلاس و بازی‌های فیزیکی خریداری شده توسط یک اکانت، روی اکانت‌های دیگر روی آن کنسول نیز قابل استفاده‌اند اگر آن کنسول به عنوان کنسول اصلی اکانت اول شناخته شده باشد.

بنابراین حالا آرمین می‌تواند از اکانت آرش خارج شده، وارد اکانت خودش شود و تمامی باز‌ی‌های دیجیتالی خریداری شده توسط اکانت آرش را با اکانت خودش بازی کند. اما از آنجایی که کنسول آرمین به عنوان کنسول اصلی اکانت آرش مشخص شده، دیگر آرش مجبور است تنها با اکانت خودش به صورت کاملا آنلاین بازی کند تا لایسنس های خریداری شده توسط سونی بررسی شود.

خرید اکانت های ظرفیتی پلاس در ایران

در ایران سایت‌ها و کانال‌های فروش بازی از همین ترفند برای فروش اکانت های ظرفیتی استفاده می‌کنند و در این سناریو، آرمین که دسترسی راحت‌تری دارد همان ظرفیت ۲ به حساب می‌آید که البته قیمت بیشتری هم دارد و آرش که باید همیشه آنلاین باشد و از اکانت خودش استفاده کند، ظرفیت ۳ است. از آنجایی که تمامی بازی‌ها و اشتراک پلاس خریداری شده با کنسول شخص دیگر به اشتراک گذاشته می‌شود، سایت‌های فروش برای هر بازی مشخص یک اکانت می‌سازند و با آن اکانت تنها همان بازی را خریداری می‌کنند.

اگر ظرفیت دوم یک بازی مثل FIFA 22 را خریداری کنید، فروشنده یوزرنیم و پسورد اکانتی را به شما داده و از شما می‌خواهد پلی استیشن 5 خود را به عنوان کنسول اصلی یا همان Primary اکانت مشخص کنید. بازی را دانلود کنید و سپس از اکانت داده شده خارج شوید و با اکانت اصلی خودتان به صورت آنلاین یا آفلاین بازی کنید. شخصی دیگری که ظرفیت ۳ بازی را خریداری می‌کند، یوزرنیم و پسورد اکانت اصلی را دریافت می کندآن شخص باید همیشه آنلاین باشد و فقط از اکانت اصلی استفاده کند.

در واقع فروشندگان یک بازی را که برای مثال ۶۰ دلار صرف خرید آن کردند، به دو (و گاهی سه نفر) می‌فروشند و از این طریق هزینه خرید بازی برای شما کمتر می‌شود. اما اگر دوست و آشنای گیمری دارید، با دانستن این موضوع و خرید بازی پلی استیشن از ایران گت می‌توانید خودتان این فرآیند ساده را طی کنید. فقط از یاد نبرید اگر می‌خواهید شما کسی باشید که بتوانید بازی را با هر اکانتی و به صورت آفلاین تجربه کنید، شخص مقابل باید با اکانتش بازی را خریداری کرده و به شما دهد. همچنین از آنجایی که شما مزیت بیشتری نسبت به او دارید، منصفانه‌تر است که بخش بیشتری از هزینه خرید بازی را به عهده بگیرید.

فرآیند کلی این کار هم بسیار ساده است و تنها چند دقیقه زمان می‌برد. در گام اول شما باید از سایت‌ ایران گت اکانت پی اس پلاس یا بازی مورد نظرتون رو بخرید. حالا کافی است از اکانت خود خارج شده و یوزرنیم و پسورد را در اختیار شخص مقابل قرار دهید.

آموزش استفاده از اکانت ظرفیت 2 و 3 پلی استیشن پلاس در کنسول PS4

شخص مقابل بعد از وارد شدن به اکانت شما، باید به بخش تنظیمات (Settings) کنسول رفته، وارد بخش Account Management شده و در نهایت گزینه Active as Primary را فعال کند. حالا او می‌تواند از اکانت شما خارج شده و با اکانت خودش به صورت آفلاین و آنلاین بازی کند. اگر می‌خواهید شما باشید که بتوانید آفلاین و با اکانت‌های دیگر بازی کنید، عکس این فرآیند را طی کنید و از دوستتان بخواهید که بازی را خریداری کند. در ویدئوی زیر نحوه فعال سازی این قابلیت آموزش داده شده است.

آموزش استفاده از اکانت ظرفیت 2 و 3 پلاس در کنسول PS5

مراحل فعال سازی اکانت ظرفیت 2 و 3 در کنسول پی اس 5 تقریبا مشابه کنسول پی اس 4 است. فقط در کنسول PS5 باید قابلیت Console Sharing and Offline Play را فعال نمایید.

  1. ابتدا اکانت مورد نظر خود را تهیه کرده و بر روی کنسول Sign In کنید.
  2. حالا وارد تنظیمات (Settings) شده و به بخش Users and Accounts بروید.
  3. از لیست سمت چپ، وارد بخش Other شوید.
  4. حالا از بین سه گزینه موجود، گزینه Console Sharing and Offline Play را انتخاب کنید.
  5. در این بخش، اگر قصد دارید اکانت را روی کنسول اکتیو کنید، گزینه Enable را انتخاب کنید.
    اگر گزینه Enable وجود نداشت یعنی اکانت روی کنسول اکتیو است و نیاز به کاری نیست.
 Console Sharing and Offline Play

اکانت ظرفیت ۱

حالا که با سیستم اکانت های ظرفیتی ۲ و ۳ و نحوه کار آن‌ها آشنا شدید، احتمالا این سوال برایتان پیش می‌آید که پس ظرفیت ۱ چیست و چرا قیمتی پایین‌تر از همه دارد؟ ظرفیت ۱ در واقع سو‌ استفاده‌ای غیر قانونی از قابلیت Share کردن بازی‌های پلی استیشن است و به همین دلیل نیز فروشگاه‌ها به هیچ‌وجه آن را تضمین و گارانتی نمی‌کنند.

در این حالت شما اکانت را از فروشگاه مورد نظر دریافت کرده و در مدت زمانی محدود وقت دارید تا بازی را دانلود کرده و پس از آن اتصال کنسول به اینترنت را کاملا قطع کنید. در این حالت سونی متوجه نمی‌شود که شما در حال استفاده از اکانت هستید که بخواهد لایسنس را بررسی کند. اما ریسک چنین کاری این است که به محض وصل شدن به اینترنت این امکان وجود دارد که بازی از اکانتتان حذف شود یا حتی شاید جریمه‌هایی سنگین‌تر مانند بن شدن کنسول PS4 در انتظارتان باشد.

اکانت ظرفیت کامل پلاس

به صورت پیش فرض وقتی شما یک اکانت اختصاصی پلاس برای خودتان می خرید تمام ظرفیت های آن اکانت در اختیار شما قرار می گیرد. با خرید اکانت ظرفیت کامل این شما هستید که تعیین می کنید آیا اکانتتان را با کسی مشترک شوید یا خیر. از آنجا که در فروشگاه ایران گت اشتراک های پلاس ریجن ترکیه با پایینترین قیمت عرضه می شود پیشنهاد ما این است که بجای خرید اکانت های ظرفیتی، یک اکانت ظرفیت کامل پلاس خریداری و بدون دردسر از بازی کردن لذت ببرید. ما همچنین می توانیم بازی های پلی استیشن ریجن ترکیه را با قیمت ارزان بر روی اکانت اختصاصی خودتان به صورت قانونی خریداری و فعال نماییم.

معایب خرید اکانت ظرفیتی پلی استیشن

با این که خرید اکانت ظرفیتی از نظر اقتصادی به صرفه است اما معایبی هم دارد که در ادامه به آن اشاره شده است.

اولین و بزرگترین مشکل اکانت ظرفیتی اشتراکی بودن آن است. این بدان معنی است که شما صاحب اصلی اکانت نیستید و حداقل یک نفر دیگر از این اکانت استفاده می کند. شما کنترلی روی مدیریت اکانت نظیر تغییر ایمیل و رمز ندارید و اکانت در اختیار کسی است که آن را ساخته و پرداخت ها را روی آن انجام داده است. در حقیقت شما این اکانت را به صورت دائم اجاره کرده اید و اجازه انتقال آن به کنسول دیگری را نخواهید داشت.

دومین مشکل و محدودیت خرید اکانت ظرفیتی این است که شما نمی توانید روی اکانت ظرفیتی خرید جدیدی انجام دهید. زیرا اگر هر بازی یا اشتراکی روی آن خریداری کنید نفرات دوم و سوم بدون پرداخت هزینه از آن استفاده خواهند کرد.

سومین مشکل این است که فروشنده ها تا ابد به شما پشتیبانی نمی دهند. اگر یکی از خریداران قوانین استفاده از اکانت ظرفیتی را رعایت نکند و اکانت ظرفیتی به هر دلیلی بعد از مدتی به مشکل بخورد کسی پاسخگوی شما نخواهد بود!

پیشنهاد ما به شما خرید اکانت اختصاصی پلی استیشن ریجن ترکیه است که بتوانید به صورت قانونی مالک آن باشید. تمام بازی ها و اشتراک ها را روی اکانت اختصاصی و ظرفیت کامل خود انجام دهید و اگر مایل بودید خودتان ظرفیت های اکانت را به دوستان معتمد خود بفروشید.

خلاصه مقاله اکانت ظرفیتی پلی استیشن

به صورت کلی هر اکانت پلی استیشن دارای 3 ظرفیت است.

ظرفیت 1 که از نظر سونی غیر قانونی است و کنسول فقط باید در حالت آفلاین استفاده شود.

ظرفیت 2 که ظرفیت اصلی است و می توانید روی اکانت های دیگر موجود در یک کنسول از قابلیت های اکانت خریداری شده استفاده کنید.

ظرفیت 3 که معمولا ارزانتر است و فقط باید در اکانتی که خریداری کردید بازی ها را اجرا کنید.

هر اکانت پلی استیشن روی 3 کنسول قابل استفاده است. به این صورت که 2 کنسول باید مدل PS5 و یکی PS4 باشد و یا بالعکس. در مواردی برخی از کاربران یک اکانت را روی 4 کنسول (2 تا PS5 و 2 تا PS4) نیز استفاده کرده اند که این مورد ریسک بن شدن اکانت را افزایش میدهد.

قیمت خرید اکانت ظرفیت کامل پلاس (اسنشال، اکسترا، پرمیوم دلوکس)

از آنجایی که نرخ دلار و شرایط اقتصادی در حد دقیقه و ثانیه متغیر است و البته هر فروشگاهی هم قیمت‌گذاری خاص خودش را برای اکانت‌ های ظرفیتی پلاس دارد، تخمین دقیق قیمت‌ها کار چندان آسانی نیست. اما در حال حاضر اکانت های ظرفیت کامل پلاس ریجن ترکیه با ارزانترین قیمت در فروشگاه ایران گت عرضه می شود. هزینه این اکانت‌ها بسته به نوع اشتراک پلاس (اسنشال، اکسترا، پرمیوم دلوکس) و نوع بازی متفاوت است.

ما به شما تضمین پایینترین قیمت اکانت های پلاس را می دهیم.

اگر سوالی هم در این مورد دارید، حتما در بخش نظرات برایمان بنویسید تا در سریع‌تر زمان ممکن به آن پاسخ دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *